Tips

Målgruppsanpassa innehållet

Vem pratar du till? Vilken är din målgrupp? Ett vanligt fel när man säljer en produkt, tjänst eller upplevelse är att man påstås sälja till ”alla”. Problemet är att vi alla är olika, och triggas av olika saker. Vi pratar inte samma språk. Därför behöver du, när du ska sälja eller informera om någonting, bestämma dig för vem du främst vänder dig till. När du vet vilken dina främsta målgrupp är blir det enklare att anpassa och ta fram innehåll och marknadsföring som passar just din målgrupp. Det blir också lättare att skriva och anpassa budskap så att de verkligen når fram. Rätt copywriter kan hjälpa dig att hitta rätt sätt att kommunicera.

Den goda storytellingen

Allt fler företag väljer att använda storytelling för att nå fram med sin affärsnytta. Det går helt enkelt ut på att genom en historia, händelse eller ett personporträtt nå fram till mottagarna. Att berätta en historia är mycket effektivt och får mottagaren att känna igen sig, något som gör att du når dem på det känslomässiga planet. När vi hör en historia om någonting blir det lättare för oss att komma ihåg, känna igen och ta till oss. Det är en uråldrig metod som används allt mer inom marknadsföring och som hjälper dig att sälja på ett mer ”subtilt” sätt. Det ger ditt företag personlighet.

Väck mottagarens intresse

Hur väcker man intresse för en produkt, tjänst eller rentav ett företag? Här kommer copywriterns bästa tips.

  • Engagera på ett personligt plan. Från mig till dig. Prata i presens och var direkt i din kommunikation.
  • Använd gärna citat, statistik, referenser. Det förstärker det du vill ha fram. Men bli inte dryg.
  • Folk är enkla. Vi vill gärna tro att vi är komplicerade men de flesta av oss vill bli rika och hitta lösningar som förbättrar våra liv.
  • Var säker och positiv. Din läsare eller mottagare märker snabbt om du verkligen kan det du vill sälja eller få fram.
  • Måla upp vackra bilder. Dina mottagare vill förstå nyttan och se framför sig hur vad det är du berättar om eller vill sälja.